هل أخون زوجي.. أجيبوني؟

أنا زوجة شابة متزوجة من 8 سنوات وعندي طفلين سافرت مع زوجي إلى الخارج وكنت أظن في نفسي العفاف والتقى وكذلك كل من حولي يظنون بى ذلك حتى جاء يوم اتصلت برجل كان يعمل عندنا في مصر هو ملتزم جداً ومتدين وكنت معجبة به وبأخلاقه وهو يصغرني بـ 7 سنوات لم يعلم من تتصل لأني كنت اتصل من تليفوني الدولي وتحدثت معه على الشات وأيضا على التليفون ومع أنه لاحظ تشابه صوتي مع صوت واحدة يعرفها إلا أنه لم يتخيل أنني أنا.

المهم أنه أحبني لدرجة الجنون وهو يظنني أصغر منه طبعاً لم أخبره عن حقيقتي ولا أنني متزوجة _ طلب منى الزواج وهو يعيش على هذا الأمل _حاولت إقناعه أنني لا أصلح له لكنه متمسك بى جدا جداً لدرجة أنه أخبر والدته عنى، وجعلها تكلمني لتقنعني بالزواج منه وكيف انه يحبني _أشعر بتأنيب الضمير جدا جداً حيث أن زوجي رجل طيب لا يستحق منى ذلك وكذلك الرجل الآخر طيب وحنون جدا ولا يستحق منى ذلك _ لم أتخيل أن تكبر الأمور إلى هذه الدرجة_ لا أعرف ما أفعل كلما كلمني يدعو الله بحرارة أن يجمعنا وان يقرب لقيانا وزواجنا وأنا كلما سمعت دعواته وأشواقه ولهفته يعتصر قلبي الحزن فأنا من فعلت به ذلك، ولا حول ولا قوة إلا بالله_لا أدرى كيف أخرج من هذا الموقف دون أن أسبب له ألام أكثر من ذلك _ساعدوني وأدعو لي أن يغفر الله لي.

FA- مصر


نسأل الله أن بغفر لك ولنا، ويسامحك ويتوب عليك، صديقتي ما الذي أضافته لك خطتك العبقرية وفكرتك المجنونة، وماذا ستفدت من هذه اللعبة السخيفة، لقد بدأت القصة بلعبة وتسلية فانقلبت إلي أزمة ومشكلة وورطة، وتحولت التسلية إلي ألم ووخز بالضمير، فمن يلعب بالنار لا يضمن أن يسلم من شرها أو ألا تتطاير نحوه شظاها فتلسعه، وهذا هو ما فعلته بلعبة بدأت سخيفة وانتهت إلي حيث أنت الآن، ولو كان ضميرك يؤلمك حقاً لأوقفت فوراً هذه المأساة ولسعيت بكل ما أوتيت من قوة لتصحيح الخطأ الفادح، وبدأت فوراً في إنهاء علاقتك بهذا المسكين المخدوع علي البعد وهو يظن بك الطهر والبراءة والنقاء.
وأنت لا تخدعين هذا الرجل فقط ولكن تخدعين نفسك أيضاً بالكذب عليه، والأهم من ذلك هو
خداعك للمسكين زوجك الذي لم تحفظي له عهداً ولم ترعي له حقاً، ولم تتذكري حتى حسن أخلاقه ومعاملته الطيبة لك وقابلت كل ذلك بالإساءة إليه، وأنت الآن تسألين عن السبيل للخروج من هذه الورطة التي وضعت نفسك فيها، ولأنك من وضع نفسك في هذا المأزق فلا تطلبي مني أو من احد مساعدة بل تصرفي أنت بإرادة قوية، وكما دخلت هذا النفق المظلم ساعدي نفسك وبسرعة علي الخروج والهروب منه، فليس أمامك طريق آخر إلا الانسحاب فوراً من هذه اللعبة السخيفة قبل أن تجر عليك ويلات كثيرة لا تفتحي باباً للريح وتقفين أمامه وأنت معتقدة أنك ستخرجين من مواجهتها سليمة، لم يسلم أحد قط من مواجهة رياح عاتية أو إشعال نيران بغرض التسلية، إن من يحوم حول الحما يوشك أن يقع فيه، والشيء الذي يبدأ خطأ ينتهي خطأ.

فلماذا تجلسين في انتظار نهاية محتومة أو نتيجة كارثية، لماذا لا تضعين حداً مباشراً لهذه المهزلة، أما عن سؤالك هل تخونين زوجك فهو سؤال ساذج، لأنك وإن لم تخونينه جسداًُ فقد خنته قلباً وعقلاً وتصرفات وسلوك فالخيانة متعددة الصور.

أفيقي عزيزتي فذاك اختبار من رب العالمين فالله يختبرنا بالنعم والنقم أيضاً كما يختبرنا بالفقر والغني والصحة والمرض، ليري هل نشكر أم نكفر وأنت لم تشكري ربك علي نعمائه وبدلاً من الشكر والحمد كان البطر والجحود والنكران والسخرية من مشاعر الآخرين واللعب بهم وسيلتك ومنهاجك في الحياة، أنا لا أريد أن أطيل عليك ولا أريد أن أنكل بك أو أعذبك ، أو أبالغ في تأنيبك إنما أريد لضميرك النائم أن يستقيظ، أريدك أن تشعري بالمسئولية التي أنت عليها، أنت زوجة وأم، وكلا من اللقبين مسئولية كبيرة وحمل جسيم يجب ان تكوني علي قدره ومستواه، ترفعي عن هذه الصغائر والصفات الصبيانية وتصرفي علي مستوي أنك زوجة محترمة لرجل محترم وام يجب أن تكون قدوة ومثل، لاولادها عليها حق و ولزوجها عليها كل الحق خاصة وأنه لم يسيء إليك ويحسن معاملتك فحقك عليه أن تحترميه وتصوني شرفه ولا تتعاملي مع كل هذه الأمور باستهتار ولا مبالاة لأنك أكبر من كل ذلك، أنقذي نفسك وما بقي لك سارعي بتعديل سلوكياتك وضبط إيقاع حياتك بالشكل الذي يليق بك كزوجة محترمة.

عواطف عبد الحميدنتلقي رسائلكم علي الرابط التالي

أدخل مشكلتك هنا لإرسالها لقسم أوتار القلوب
  • ما هو مجموع 3 + 6
        
lahona
الاسم *
البريد الالكتروني
الدولة
عنوان التعليق *
نص التعليق *
    

التعليقات : ( 226 )

انتي غير امينة

2010-04-04 17:28:30

1

انتي انسانة غير امينه على شرفك وشرف زوجك وتستاهلي الحرق

دبي

2010-04-04 17:45:15

2

منك لله و حسبي الله ونعمة الوكيل فيكي إنت ماتخافي الله ماعندك إحساس والله ما تستاهلي ولا واحد فيهم

دبي

2010-04-04 17:49:03

3

و كمان شوفو العنوان هل أخون زوجي .. أجيبوني إن لم تستحي فصنع ماشئت

الفراغ...إنحراف و فساد

2010-04-04 18:15:09

4

الاخت صاحبة المشكلة..واضح جدأ إن حضرتك بتعاني من مرض الفراغ..غربه و زوج مسكين مستغرق في عمله متخيل إن له زوجه تؤتمن علي مال و عرض...حضرتك بتضيعي المال علي شاب أصغر منك بسبع سنوات في مكالمات دولية..بتسلي وقتك و زي ما استاذه عواطف قالت...بتلعبي بالنار و سيط

أول مرة أعلق هنا

2010-04-04 18:20:15

5

بكل بساطة لو أحسست فعلا بالذنب غيري رقم التليفون وكذلك الرقم السري الخاص بالبريد الالكتروني الخاص بكِ . هذا إذا كنتِ فعلا تريدين وقف هذه المهزلة الطفولية التي لا ترقى حتى إلى تسميتها (لعب عيال ) منك طبعًا . اما إذا كانت لديك الرغبة في استمرار هذه ال

حل من اتنين

2010-04-04 19:06:44

6

طبعا بادعى ربنا انه يغفر لك الذنب الرهيب اللى ارتكبتيه فى حق نفسك والاكتر فى حق زوجك المسكين اللى امنك على بيته وشرفه واولاده المهم اعتقد ان مافيش قدامك غير حل من اتنين لو فعلا عاوزة تخرجى من المشكلة وتتوبى الى الله المفروض انك تصارحيه وتواجهى الموقف ايا

من ركب الهوى هوى

2010-04-04 19:07:03

7

فعالجى الهوى بضده العقلاء هم من نظر إلى الهوى بنظر المخالفة فسمة الحكماء إذا عرفوا الحق أن يستحوا ألا يرجعوا إليه لقد سترك الله كثيرا فلا يغرك حلم الله وستره فالخيانة مهما طالت لابد وأن يأتى اليوم الذى سيفضحك الله فيه اذا كنت زوجة صالخة فاتقى الله واقط

ربنا يهديكى

2010-04-04 20:04:22

8

جزاء جوزك الى متغرب علشانك وعلشان اولادكم دا جزائة والله العظيم حرام انتوا عاوزين تاخدو كل حاجة وفى الاخر بتقولوا الرجاله طماعين ومفيش حاجة تملى عيونهم والله الواحد بيقرف

اللعب بالنار

2010-04-04 20:47:16

9

إذا ما فعلت فتاة غريرة ما فعلتيه فهى مصيبة أما ما فعلتيه وأنت متزوجة ولديك طفلين وحياتك الزوجية مستقرة فالمصيبة طبعا أكبر بكثير !!! ألا تعلمين سيدتى أن من يلعب بالنار هو أول من يتأذى ويحترق بها ؟ تسألين ما العمل الآن ؟ اعتقد انه يجب عليك التوقف فورا عن هذ

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2010-04-04 20:52:16

10

اختى الكريمة...... قامت امنا حواء بتحسين الاكل من الشجرة المحرمه لادم عليه السلام فى الجنة فشجعته على الاكل منها فاكلا سويا وبهذا كتب الله على جنس بنات حواء حظهم من الخيانة ولولا خيانة امنا حواء لزوجها ادم خيانة عقائديه ما كانت خانت انثى زوجها او اغ

اهوه نيجى نتكلم تزعلوا

2010-04-04 21:21:11

11

مش هرد انا خالص على الفاضية ال بتلعب بعواطف الناس الغلابة المحترمين واحدة ضامنة جوز غلبان فى اديها عايزة ال ع الشجرة هو كمان حب تملك وفضى وقلة حيلة غاوية تلعب بعواطف الناس عاملة ذى ال اتراهنت مع واحدة صاحبتها على واحد توقعة فى حبها وبعد ماوقعتة ول

كدبة إنت كدبة........بعتها لي الزمان

2010-04-04 21:28:56

12

هناك شيء اسمه المنطوق -رأينا الذي نقوله دون أن نجرح من يستفزنا- وهناك المسكوت -هو رأينا الذي نقوله دون رتوش داخل نفوسنا لنشفي غليلنا- عندما قرأت رسالتك تمنيت أن أقول المسكوت الذي يعريك ويظهرك على حقيقتك أقله أمام نفسك وأكثر ما استفزني هو جملتك +لا حول ولا

ابتسامة ربما تنسيك حياتك معها

2010-04-04 21:49:26

13

لا أدرى ماذا أقول لك يا أستاذة عواطف ..فهل الخيانة تكون بالقلب والعقل أم بالروح والجسد معًا ..فقد أحببت شخص بروحى وجسدى وعقلى وكيانى ووجدانى وعمرى وليس قلبى فقط لكنه بعد عشر سنوات اكتشفت أنه كاذب خائن مخادع ..متزوج وليس مطلق كما أوهمنى عبر الهاتف وأنجب من

الله يسامحك لماذا كل هذا

2010-04-04 22:08:52

14

ليس لكى قلب او ضمير انتى فعلتى الاثنان معا خيانة هذا التعس المسمى زوجك ونصبتى على رجل اخر بشخصية اخرى حتى جذبتيه اليكى والمسكين يعيش على امل كاذب لامجال لتحقيق حلمه ولما لا فأن كيدكن عظيم فلماذا لاتعملين فى مجال التمثيل ستصبحين ممثلة عظيمة ومشهورة كل الصف

تأنيب ضمير

2010-04-04 22:24:43

15

أحيي ضميرك الحي وحزنك على من خدعته زوجك وأخر لا يعرفك ولا أعتقد أنك بحاجة الى نصيحة فأنت تعلمين تماما ماذا عليك أن تفعليه وماذا ستكون العاقبة ان استمريت وبماذا تخاطرين فأنت ذكية وتعرفين تماما ماذا تفعلين ولا تربطي حياتك كلها خلف شاشة الكمبيوتر من شات ونصا

من يهتك ستر الله

2010-04-04 22:31:49

16

لن ازيد بشىء الا انك اليوم فى ستر من الله فاتقى الله ان يهتك يسترك ويعلم زوجك وتكون الماساة المروعة والفضيحة واين انت من اولادك وتلك الوصمة فى الجبين ليس الا التوبة النصوح والاقلاع من اللحظة والعزدة الى بيتك ومن وثق فيك

تحية واجبة

2010-04-04 22:43:57

17

استاذنا الاستاذ عمر افندى انا اسف لتأخرى عن تحيتك وذلك لعدم متابعتى المستمرة لهذا الباب وردا على سؤالك ايه رأيك فى هذه المشكلة وهذه الزوجة تستحق ان تطلق نعم نسبة الطلاق ارتفعت ارتفاع رهيب فيوجد فى مجتمعنا فعلا مشكلة ستتفاقم مع الايام وتحيتى ايضا الى حبيبى

هل اخون زوجى ؟ اجيبونى ؟؟؟!!

2010-04-04 22:57:10

18

باقى التعليق ......... و استغفر الله العظيم هل تتوقعين ان نقول لك نعم خونى زوجك المبتلى بك ايتها الزوجه المفتريه وانها لحقيقة وليست شتما !! اعلمى انك اذا لم تشكرى النعمة سوف تزول من بين يديك ولإن شكرتم لازيدنكم ولإن كفرتم ان عذابى لشديد هذه مع

اخيرا اين اطفالك من حياتك واى قدوة لهم انت ايتها الام ...........

2010-04-04 23:03:03

19

لا تعليق و يكفى ما اخبرتك به فى التعلقات الماضية !!

وكنت أظن في نفسي العفاف والتقى وكذلك كل من حولي يظنون بى ذلك

2010-04-04 23:15:22

20

طب الواحد هيتنيل على عينو ويرتبط بوحده ازاي وكل وحده تقولك انا انسانه متدينه وعلى حق ومن بيت محافظ وبعدين نحكي قصه لا ليها علاقه بالتدين ولا بالخلق ولا بالبيت المحافظ . يبقى السؤال؟ الواحد هيتختار على اي اساس دلوقتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! ربنا يستر؟؟؟؟

متدينه ؟

2010-04-05 00:10:42

21

هل المتدينه تقوم بعلاقه مع الرجال والشباب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لبنان

2010-04-05 00:17:22

22

احذري من الفاسق مرة واحذري من المتدين الف مرة

ولماذا هذه الاسماء المستعارة ؟

2010-04-05 00:32:47

23

ازيك يا أيمن ههههههههههه لازلت متهورا كما عهدتك....ان ظننت انني استعملت اي اسم مستعار في العموم فقد أخطأت وان ظننت انني أختلف عن سابق عهدي فقد أخطأت أكثر+لأنني اتعامل مع نفسي قبل ان اتعامل مع الآخرين ولا ارضى ابدا لها ان تكون في صورة في العلن غير الخفاء ز

ساره..والسؤال

2010-04-05 05:39:40

24

تحياتي الطيبه أختي الحبيبه ساره...افتقدتك لعدة أيام لم أري تعليقاتك فيها...و أحمد الله انك بخير أعتقد طريقة كتابة العنوان تلخبط..هي الحقيقه مش بتستأذن انها تخونه لأنها مش مستنيه إستئذان.....لكنها بتسأل الحقيقه إذا كانت ما تفعله من إتصالات بما فيها من غ

.. غاوية .. لعب ...

2010-04-05 07:10:23

25

السيدة صاحبة المشكلة.. اولا عيب اني اصفك بالاخت لانك كسرتي كل الاشارات الحمراء اللي في الدنيا .. و بهذا الشكل لا يفصلك عن اقامة العلاقات .. الا اعترافك علي ذلك .. و بعدين اييه اللعب ده .. انتي بتسالي .. هل اخون زوجي ام لاء .. سؤالك ده متوقعة منه اجابة واح

جايين نهدى النفوووس

2010-04-05 07:32:18

26

بعد اذنك يا ابوعمر .. قلت مش هعلق الا لما الاقيك منور هنا .. ولكن تهدية النفوووس واجب ايمن خيرى لايقصد شىء ياليلى هو عايز يقولك فيما اعتقد بما انك قوية .. فيجب ان يظل اسمك الذى عاهدناك به منور كما كان وارجو ان اكون ما ألفتش كلام ويكون ده المقصود

الى صاحب التعليق 21 :

2010-04-05 08:07:24

27

يا سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسلام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ودىعايزةسسسسسسسسسسسسسؤال؟؟؟؟ أنظر حولك يا أخى وأنت ترى العجب العجاب

أيتها المتوجة :

2010-04-05 08:18:20

28

ما عاش من يقدم على إهانتك .... وما عهدنا بك أن تبلعى أى إهانة .. وشكرا

في غير محلها ......

2010-04-05 08:59:14

29

الاخوات .. اللي نازلين تذكير بالدين لصاحبة الرسالة اللي (غاوية ..) لعب ..بصراحة انا شايف ان كل كلامكم و نصائحكم الثمينة .. ليست في محلها .. لانها وصفت نفسها من البداية بانها متدينة و ذات اخلاق و ... و ... يعني كل ده هي عارفاه .. و مع ذلك هي الي الان ناز

الى صاحبة المشكلة

2010-04-05 09:55:50

30

و الله لا ادري ما اقول أين الله من حياتك اين اطفالك عندك طفلين و تملكين الوقت للعبث و اللعب بعواطف الناس ما ذنب زوجك المتغرب و الي أمنك على بيته و اسمه ؟؟؟ تقولين انك ملتزمة اين هو الالتزام ؟؟؟ توقفي فورا غيري رقم تليفونك و غيري ايميلك و اقطعي كل سبل الات

هل خنت زوجي... ؟!!!

2010-04-05 10:10:51

31

لن أتحدث عن حقوق الزوج !!! قال تعالى : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ ) أن الشرف منظومة أخلاقية عليا يعتز بها كل إنسان وهي لا

لاحول ولا قوه الا بالله

2010-04-05 10:11:37

32

قال اخون جوزى قال اتقى ربنا انتى لا متدينه ولا نيله وفعلا مش تستهالى جوزك وفعلا هو لو محترم مش كان بصلك لانك متجوزه بس لا انت محترمه ولا هو

مااتعبوش نفسكم بالتعليقات

2010-04-05 10:43:12

33

الحاجات دى من تأليف واخراج ناس بتشتغلنا وتشتغلكم وعشان كده ليا تعليق واحد .. طز

قليلا من الرحمة

2010-04-05 11:02:48

34

من يقرأ هذا الكم من التعليقات يعتقد أننا نعيش في عصر النبوة متغافلا عما يحدث حولنا كل يوم ناسيا أن عددا كبيرا جدا من النساء في مجتمعاتنا المحافظة يمارسن فعليا تعدد العلاقات الجنسية ويعتبرن الأمر عاديا لا غضاضة فيه ويتعايشن معه كيوميات عادية دونما شعور بتأ

الرجل المتدين ؟؟؟!!!

2010-04-05 11:08:07

35

لماذا يراود الشيطان دائما الرجل المتدين ؟؟؟ الاجابة سهلة جدا لان الشيطان اعلنها سابقا فى عداوته لابن ادم حينما قال ... لأقعدن لهم صراطك المستقيم .. هيقعد لنا فى كل صراط مستقيم ولن يذهب لانسان رايح الخمارة كما يقول الشيخ الشعراوى رحمة الله عليه ..

اعتقد انك لست انسانه اصلا

2010-04-05 11:22:13

36

المراه تقهر اذا خانها زوجها وتسارع بالطلاق فتخيلي رد زوجك لو عرف هذا اوؤكد لك انها لو لم تكن الاولي لك فالله سيكشف فعلك كما قال عمر بن الخطاب لرجل اراد ان يقيم عليه الحد فاجاب انها اول مره قال كذبت ان لك عندها اخوات الله يستر في البدايه علنا نعود وبعد ذال

عجبا.. الم تخونيه بعد؟

2010-04-05 12:05:28

37

تعودت في بداية تعليقي أن استخدم أسلوب نداء وتملكتني الحيرة أي الأسماء اناديكي فلقد ضنت عليكي اللغة بأي صفة يمكن أن تستحقيها فقد فقدت إنسانيتك وأمومتك وإخوتك وأشياء أخرى ومعاني الشرف لاي زوجة محترمة لذا فلقد وجدت انك مازلتي زوجة وان كنت متأكدا أنها لن تستم

زي ما قال ريسنا لازم نرفع راسنا

2010-04-05 12:35:58

38

اللهم استرنا فوق الأرض وتحت الأرض ويوم العرض عليك يارب لو فرضنا انك طلقتي من زوجك وتزوجتي هذا المسكين فمن يضمن له انك لا تفعلين به مثل ما فعلتيه بزوجك الحالي اختي الفاضله ان كنت مسلمة عليك بالصيام وقراءة القرآن على الأقل في هذه الفترة سواء مسلمة أو

أرحموها شوية

2010-04-05 13:08:36

39

طبعا اللي عملته ده خطأ جسيم وسوف تحاسب عليه ولكن تعالوا ننظر للمشكلة من زاوية أخري وهي أنها مغتربة ومن الواضح أنه أصبح عندها وقت فراغ كبير ولايستغل ومن المؤكد أن زوجها إن شل عنها بالعمل فيجب عليها أن تشغل نفسها ووقت فراغها وتحول طاقتها في الحب لزوجها وتطل

أتسألين عن الخيانة وقد فعلتِها ؟

2010-04-05 13:29:48

40

قرأت قبل شهرين هذه القصة نفسها !! في موقع استشارات اسلام اون لاين وكان جوابهم مثل الذي هنا. ولي عجب على هذه المرأة المنافقة اما زالت حائرة ؟

yakk

2010-04-05 14:00:37

41

i feel descustig

اخون .. و لا .. لسه ..

2010-04-05 14:59:52

42

سؤال مضحك مبكي .. الست شبعت خيانة و شعللتها ... و بتسال اخون و لا لسه شوية ... الست دي شاربة حاجة و لا اييه ..!! طيب سؤال .. بفرض اني قولتي لكي مثلا .. خوني .. اييه اللي باقي لم تفعليه .. حتي تكمليه ..!! انت عارفه يا لاعبة بالشرف و العرض .. الرجل الاخر

التوبة والرجوع هما الحل

2010-04-05 15:31:19

43

بعد حمد الله تعالى أقول لك: هذا خطأ فظيع لا يستهان به، ولا بد من التوبة والندم الشديد بل والبكاء المر حتى تغسلي نفسك من هذا الجرم في حق الله أولاً ثم في حق نفسك ثانياً ثم في حق زوجك وأبنائك، وأخيرا في حق ذلك المخدوع البعيد الذي لو علم حقيقة ما فعلت للعنك

القاهرة

2010-04-05 15:35:28

44

الفراغ القاتل فىالغربه هو الا اوحى ليكى بالفكرة المجنونه دى وللاسف الراجل صدقكوانخدع وصعبان عليه لان الخيال دايما جميل وعجبه وهومش غلطان لانك ممثله اكييييييد كنتى بارعه معاه ولو انتى كنتى بنت وصادقه كان هو الا خدعك نظريه غريبه وكمان الزوج الا مش حاس

لا يصاحب الحمل قطيع الذئاب

2010-04-05 16:14:21

45

السلام عليكم ** أولا ترددت كثيرا قبل أن أكتب تعليقي هذا فرسالتك من عنوانها إلى آخر كلماتها تنطوي على تناقض لا يحتاج العاقل أن يستشير فيه أحد و لكنى قررت أخيرا المشاركة لبيان ما قد يلتبس على البعض في مشكلة كمشكلتك و لا عذر فلم أكتب لكي كلمة واحدة **

اخون .. او .لا اخون ..هذا هو السؤال ..

2010-04-05 16:25:20

46

متهيالي .. السؤال ده جه متأخر شوية .. يعني جهزت كل حاجة .. وجهزت الشخص الاخر .. و هو منتظر فعلا .. لم يتبق الا .. غرفة النوم .. ثم تستأذن .. بالخيانة .. عبط ده و لا هبل و لا اييه بالضبط ...

بريء يا .. بيه ...

2010-04-05 16:33:23

47

بالمناسبة يا جماعة الرجل الاخر بريء و مظلوم و خوفه من الله حق بدليل ... 1- ان لاعبة السيرك القومي صاحبة الرسالة كانت متلقحة امامه .. فلم ينظر اليها او يهتم بها .. 2- الرجل لم ينظر اليها الا كزوجة للمستقبل بصفتها طبعا بنت شريفة عفيفة ام هاشم .. بدليل ادخ

جري لك اييه يا مواطن ....محامي خلع بصحيح..

2010-04-05 16:36:29

48

يا مواطن دي عاوزة الحرق .. هو ممكن شخص يدافع عنها .. طيب لو قريبة من الشخص الاخر .. و زوجها تاركها زي ما بتتفلسف انت .. اييه ح تكون النتيجة .. يا مواطن ...

ربنا يسترنا دنيا واخره

0
2010-04-05 16:40:11

49

نفس المشكله كانت على اسلام اون لاين انت لسه ما توبتيش ربنا يغفرلك ويغفر لنا افيقى بدل ما توفقى على كارثه فى بيتك واولادك والناس كلها تعرف ولا انت قصه خياليه بتشغلى الناس باوهام حتى تحسسينا انهم لم يعد امان

سيد سمير مجدي .

2010-04-05 17:13:06

50

حضرتك اديتني امل كبير في حياتي انا مش عارفه اشكرك ازي ربنا يجازي معروفك في كل مقولت .

أجمل وأصدق تعليق " الصمت في زمن الثرثرة "

2010-04-05 18:13:58

51

الله الله ياسلاام ياسلام على صدق الكلمات الله الله ياسلام ياسلام على صدق الأنسان مع نفسة الله الله ياسلام ياسلام على صدق الأنسان مع الأخرين نقتبص من تعليق الصمت في زمن الثرثرة **أولا يعيش الكثير منا حالة الكذب وخداع النفس فيدعي لنفسة ماليس فيها

أهلا بيك

2010-04-05 18:22:39

52

بالأول الأخ " الطير مسافر " ليسء أنا مسافر وهو ليسء من نفس الفاميلا ههههههههه وأنا قراء له تعليقات في محيط ولكن اول مرة اقراء له تعليق في الأوتار. عموما اهلا بيك

مظلومة

2010-04-05 20:16:45

53

خلاص يامظلومة احنا غلطانين فى حقك لازم نطبطب عليكى ونقولك انت ماغلطيش حتى انك تفكرى فى الغلط وموضوع انتهى كده اهم شىء تراجعى نفسك حتى لايقع المحذور وتندمى طيلة حياتك وكلام الاخ سمير كويس ومتزن وعقلانى بردة واهم شىء ان الامل فى الله مش فى حد تانى مع اح

ربنا يسمحك

cairo
2010-04-05 20:36:37

54

حرام علق إلي انتي عملتي في دة لأن دي تعتبر خيانة لجوزك وربنا مش يرضى بكدة ادعي ربنا أن يسامحك وقطعي علاقة بلي بتكلمي دةورعي ربنا فبتك وزجك

تحية حب وإعزاز وتقدير لجميع الأخوة والأخوات الأفاضل

0
2010-04-05 23:17:14

55

أسعد الله أوقاتكم جميعا بصالح الأعمال --- تحية عطرة بعبق الطبيعة العذراء والفاكهة الإستوائية اللى جابت لى مغص دة --- ومش عارف احفظ أسمها لحد دلوقت . أكتب يا محمدين يا أخويااا انت عزيز وغالى --- ومعذرة لإنشغالى هذة الفترة لظروف العمل. تحية خاصة لكل

ليلى بن سعيد ماهذا

2010-04-05 23:29:48

56

ردك غير مقبول ولاتعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

2010-04-05 23:34:56

57

( ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها قد افلح من زكاها و قد خاب من دساها ) صدق الله العظيم .

اعتذر واكمل تعليقي السابق

2010-04-06 00:02:28

58

اعتذر عن ارسالي التعليق السابق فأبنتي الصغيرة ضغطت على ألأرسال قبل اكماله هههههه. اختي الحائرة لن اضيف على ماقالوه لك ألأخوة وألأخوات من نصائح رائعة لك ان كنت حقا نادمة وراغبة بالتوبة الا بضعة كلمات للتذكرة فقط ! انت تتسائلين هل ما قمت به يعتبر خيانة ؟

توبه

2010-04-06 00:16:22

59

عرفتم باه ليه اكثر اهل النار من النساء يا اخت يامحترمه الحل الوحيد غيرى رقم تليفونك وتوبى الى الله ( ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم)

الى السيد فوزي

2010-04-06 06:41:55

60

رغم ان تعليقك كان شديد بس بصراحة معك حق مية بالمية . تحياتي

ماتنساش اخوك

2010-04-06 07:03:49

61

ابوعمر حتى فاكهة غريبة كده ماعرفنهاش من قبل وحباية للمغص معاها احتياطيا ياعنى وترجع بالسلامة ياريس لاهلك وناسك وتحياتى ...

يارا ... السؤال يحتمل المعنيين

2010-04-06 08:27:35

62

هل اخون زوجى ... اجيبونى؟؟........ سؤال ربما وضعته الاخت عواطف عبد الحميد او وضعته صاحبة المشكلة على العموم هو يحتمل احد المعنيين .... هل انا خائنة لزوجى بالفعل ؟؟؟ والاجابه بديهية قطعا خائنة لزوجك ودى عايزة سؤال !!!! الادهى والامر هو المعنى الثانى لل

التعميم المذموم

2010-04-06 09:27:24

63

روى البخاري عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما قَالَ : قَالَ صلى الله عليه وسلم : «‏ إِنِّي ‏رَأَيْتُ الْجَنَّةَ ،‏ فَتَنَاوَلْتُ عُنْقُوداً ،‏ وَ لَوْ أَصَبْتُهُ لأَكَلْتُمْ مِنْهُ مَا بَقِيَتِ الدُّنْيَا ،‏ وَ أُرِيتُ النَّارَ ،‏ فَلَمْ أَ

غريبة ....

2010-04-06 09:33:47

64

يا سمينة ... بتقولي لصاحبة الرسالة ( واكتبىايميل لذيذ اعترفىفيه بالحقيقه ) ازاي يعني ايميل لذيذ..!! مش فاهم ... و بعدين .. الخيانة بتكون للثقة .. مش لزوج ضعيف ..!! هل المفروض الزوج يمشي حرس علي زوجته 24 ساعة في اليوم .. و لو عينه غفلت عنها لاسباب كثيرة م

سامحينا

2010-04-06 09:34:13

65

الاخت مظلومة اغفري لي كلمتي السيئة انا قرأت الاستشارة نفسها قبل اشهر وانتي لا شك قرأت الجواب هناك ! اذن لم هذه الحيرة ؟ وكما قال الذين سبقوني كلنا خطاء توبي توبة نصوحا والله يبدل السيئات حسنات

التأويل المذموم

2010-04-06 09:40:51

66

أن الجنة ونعيمها ليست خاصة بالرجال دون النساء إنما هي قد- أعدت للمتقين – (آل عمران الآية 133) من الجنسين كما أخبرنا بذلك تعالى قال سبحانه : ومن يعمل من الصالحات من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فأولئك يدخلون الجنة ( النساء آية 124) صدق الله العظيم . فهل بعد ك

نموذج .. ايميل لذيذ ...!!!

2010-04-06 09:49:09

67

حبيبي (...) انت عارف انا حبيتك و بحبك قد اييه .. و انت متاكد اني عمري ما ح انساك مهما حصل ..متخليش تفكيرك يروح لبعيد يا حياتي ... احنا لبعض و عمري ابدا ماح افكر اكون لغيرك ... متفكرش ان المسافة اللي بينا ممكن تفرقنا لو ثانية واحدة ( بس اوعي انت تكون ناسين

منقووووول

2010-04-06 12:02:08

68

علمتني الدنيا أن من يدخل من النوافذ لايخرج من الباب أبدا علمتني الدنيا أن ليس كل الذئاب أعداء ولا كل العصافير أصدقاء علمتني الدنيا أن زمن الأقنعه المزيفه قد أنتهى .

شكر و تواصل

2010-04-06 12:19:53

69

السلام عليكم

شكر و تواصل

2010-04-06 12:35:35

70

السلام عليكم ** أخي العزيز مسافر أشكر لك كلماتك الطيبة و ثناءك على كلماتي و إن كنت أقل مما قلت بكثير لكنك تتحدث من منطلق أخلاقك الكريمة و ذوقك الرفيع لك شكري و تقديري ** الأخ الغالي أبو عمر حياك الله أينما كنت و ردك سالما غانما "" و بلاش موضوع الفا

على هذا الموضوع

2010-04-06 12:39:53

71

اعتقد ان هذه المراه الجميله لالالاتترك الزوج الاول لا نه باين عليه طيب جدا

نعم .... خوني زوجك

2010-04-06 12:45:55

72

بداية القول نصلي على طه الرسول تجود بالدمع عيني حين أذكره *** أما الفؤاد فللحوض العظيم ظمي يا رب لا تحرمني من شفاعته *** في موقف مفزع بالهول متسم ما أعذب الشعر في أجواء سيرته *** أكرم بمبتدأ منه ومختتم نعم خوني زوجك .... نعم خوني زوجك لان زم

تعليق الاخ حسام ابو الفتوح

2010-04-06 13:11:04

73

خطييييييييييييييييير لم اقرأ ابدع من ذلك سلمت يداك التي كتبت .

وأنا كمانه أشكرك جدااا

2010-04-06 13:25:32

74

الأخ أو الأخت " الله أعلم " " الصمت في زمن الثرثرة " نرجوا المزيد من المشاركات الصادقة والتعليقات الراااائعة جداااااااا والسلام عليكم.

تصحيح الاية بتعليقى الاخير

2010-04-06 13:25:41

75

بسم الله الرحمن الرحيم ( {وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى} ) صدق الله العظيم

الصمت فى زمن الثرثرة

2010-04-06 13:27:02

76

اشكرك بشدة وعنف وخليها علية انا ياريس بلاش تشيل حاجة نفسك مش فيها

تصحيــــح لــــــ دينـــــــــــــا !

2010-04-06 14:01:17

77

حســام أبـو الـسعـــــــود ! صاحب اظرف تعليقات عفوية نرجوه التواصل هنا .

ماذا لو عرف الزوج

2010-04-06 14:22:52

78

إخوانى أنا مشفق على الزوج المخدوع أكثر من اهتمامى بمشكلة الزوجة الخائنة وأفكر فى موقفه إذا عرف حقيقة زوجته وخصوصا إذا هداها الله للتوبة النصوحة فكيف عليه ان يتصرف يقبل توبتها ويسامحها أم يهدم الزواج والبيت والأسرة فما رأيكم فى التصرف الأمثل بالنسبة له

حسام ابو السعود

2010-04-06 15:20:32

79

اسفة للخطأ الاخ حسام ابو السعود لا تحرمنا من مداخلاتك

عارفه انتي تستاهلي ايه؟

2010-04-06 16:10:42

80

ان زوجك يعرف وربنا يعينه علي مصيبته ويتركك لانك تستاهلي ذلك لانك بالفعل خونتيه ولم تحافظي علي الامانه،،،، وان هذا الرجل الاخر يعرف حقيقتك انك كنتي متزوجه وتفعلي كل هذا فتسقطي من نظره ويتركك،،، وساعتها اسالي نفسك ليه عملتي في نفسك وفيهم كده

بدون فلسفه

2010-04-06 17:38:00

81

بدون فلسفه وكلام كتير - حطي لزوجك سم فيران في الاكل واخلصي منه وريحيه لان ما تفعليه به الان اشد من القتل بمراجل فكونى رحيمه بزوجك واقتليه رجل شرقي

اموت واعرف

2010-04-06 17:49:42

82

الصمت في زمن الثرثرة راجل ولا ست ؟ اصل تعليقك حلوي قوي .

ضد التيار !!!

0
2010-04-06 18:26:42

83

ربما كانت الراسلة في حاجة لنصيحة أكثر هدوءا من تلك التي تحمل بين طياتها سيوفا وخناجر... لأسباب عدة منها: أن التحادث من خلال الكمبيوتر وما شابهه كالهاتف وغيره أحيانا يتقمص الشخص فيه شخصية قريبة من الوهم والخيال منها للحقيقة والدليل على هذا أن تسعين

كلمات ليست كالكلمات

2010-04-06 18:37:35

84

الي كل مبدع.مع حفظ الالقاب.السيد فوزي... حسام ابو السعود...الصمت في....محمدين..يارا.. ايمن خيري..دينا سكوربيون... للاسف في مشاكل تقرئها حتي مجرد الرد عليها وتخيلها تقيل علي القلب والنفس...هيا اصلا باعته تسال تعمل اي مع صديق النت..ومش علي بالها اصلا اولاد

إلى رضا رقم 78

2010-04-06 19:09:35

85

لدي إحساس أنك ابتليت بما ابتلي به من تبحث له عن حل وأنت إنما تبحث لنفسك أرجو ألا تغضب ... هو إحساس وفقط

ماهذا

2010-04-06 20:20:18

86

ماهذا القرف هل صارت كل مشاكلنا هذا القرف وممن من سيدة يفترضرض انها محصنةوليس عندها سبب يدفعها لذلك وان كنت ىلللا جد سبب يدفع لهذا اصلا اسال الله ان يهد يه فان لم يكن مقدر لكى هدايهفاسال الله ان ياخذك كيف ستربين طفلاك على هذا الانفلات احن ناقصين فساد

سينبت الصلح

2010-04-06 20:23:18

87

سينبت الصلح من قلب المنى فرحا وتشرق الشمس في أنوارها القيم وتذرف العين بالأفراح دمعتها وينجلي الهم والأيام تبتسم أدري وتدري بأن الحق يجمعنا على الصراط كما في وصلها الرحم فافرد جناح الهنا وأطلع بقافية فيها نشيد اللقا غريده القلم

ساره

2010-04-06 20:43:34

88

أحبك الله الذي أحببتني فيه أختي العزيزه ساره... الناس ساره لا تتهم التدين...لكن يتهموا من يدعوا التدين...فرق كبير..كل صاحب مشكلة يقول إنه محترم و متدين و يخون أو يزني و يسرق و ........ طبعاً الشيطان ممكن يشتغل علي المتدين أكتر بس ما هو احنا دينا بيعل

انه الحب فى الله ياخى الكريم

2010-04-06 21:49:44

89

اخى الجميل ( الصمت فى زمن الثرثرة ) اشقائى الكرام زهير- فواد- خيرى - مهدى - سامى - محمدين - فوزى - ابوعمر - مهاجر - مسافر - الهوارى - ابن الاسلام - عابر سبيل د.نبيل -لؤى- حماد -محمد عثمان- شقيقاتى سارة - ليلى - يارا- غريبة- ازهار كر

باختصار .. يا صاحبة المشكلة

2010-04-06 21:56:59

90

بعدما تفضلت به الاستاذة عواطف واخوانا واستاذتنا الكرام يتوجب عليك الاتى 1- التوقف الفورى عن هذا العبث 2- قطع اى اتصال مع ذلك الرجل 3- تعويض الزوج عاطفيا ورحيا عن اى تقصير سابق اسال الله لى ولك التوبة والعفاف =========================

جهنم

2010-04-06 22:38:48

91

صحة السؤال هي: هل اختار العفاف أم جهنم. ولا معنى للسؤال إلا من غافل مغفل.

ربنا يهديكي

2010-04-06 23:45:35

92

استغفري الله و صلي الصلوات و ادعي ربنا يعفو عنك

الصلح خير

2010-04-07 01:04:05

93

تقول الأخت الفاضله سارة المصرية في تعليقات سابقه لها بعنوان " لماذا يجب أن يتسامح المسلم؟؟ " " كيف النجاة للجميع " بالأول أنا قراءت تعليق الأخت المباركة سارة بتعمق وطبقت ماجاء فيه من نصح وأرشاد وتعليمات سديده على نفسي مما كان له الأثر الكب

الحب في زمن الكوليرا

2010-04-07 02:20:49

94

كلامي لبتاع الثرثرة فوق النيل والحب في زمن الكوليرا ولا مش عارف ايش اللي بيكتب كلام مرصوص واهو كله قص ولزق ايه علاقة العبارة دي بالموضوع ..... علمتنى مدرسة الحياة أن من حفظ الله حفظه و من عف عن الحرام عفت امرأته عن الحرام كما قال من لا ينطق عن الهوى

حاجة تقرف

2010-04-07 02:30:02

95

الأول طيب وحنون والتانى كمان فأفضل حل لكى هو الجمع بينهم ونخلص يا شيخة حرام عليكى يعنى فلوسك كتير كده بتتكلمى دولى من فلوس الراجل الغلبان وبتخونيه بفلوسه ما بتنكسفيش من نفسك لأ وإيه الواد أصغر منك بسبع سنين أصل الدهن اليومين دول فى الوراور مش فى العتاقى

ليه كده

2010-04-07 05:41:40

96

كلمتان يترد عليكى بيهم00000 منك لله

التعليق 59 (حتى لا نأحذ الكلام بظاهره) :

2010-04-07 08:10:31

97

من أسباب دخول من يدخل من النساء النار إكثارهن اللعن وسوء معاشرتهن لأزواجهن . وليس دخول النار عاماً في النساء فالله لا يظلم مثقال ذرة وإنما يجازي الناس بقدر إساءتهم، ومن حصل منه خطأ توعد الشارع عليه بالنار حري به أن يتوب إلى الله لا أن يعمل أخطاء أخرى تستو

...

2010-04-07 08:23:33

98

الحل هي تعرفه جيدا من غير ماتسال اسئلة تافهه .. المدام عاوزة حد يقول لها خوني عشان تخلص من الاحساس بالذنب ناحية زوجها بس ده لو ماكانتش خانتة فعلا. انا زعلان علي الرجل اللي آواكي في بيته بس.ضيعتي وقتنا في تفاهاتك يا هانم

انتى فاضية

2010-04-07 09:35:39

99

مع انى حاسس انى قريت المشكلة دى فى موقع تانى ولكن هاقولهالك .. انتى انسانه فاضية وياريت تتعدلى وتشغلى نفسك بحاجه مفيدة قبل ماربنا يشغلك غاصب عنك باشياء ماكنتيش تتمنيها ياريت تستوعبى وتفهمى من اصحاب التجارب وشكرا

الستر

2010-04-07 10:44:18

100

اقول للاخت المسلمة الاتي: اولاً ان الله لايغفر ان يشرك به ويغفر مادون ذلك. ثانيا: ان الله امرنا بالستر فلا تنفضحي نفسك ثالثا: ان الله امرنا بالتوبة والله يفرح بتوبة العبد الاخت الكريمة اسلامنا جميل فحافضي على عائلتك وادعو الله ان يغفر لك هذه الزلة وي

مزحة

الاردن
2010-04-07 12:13:31

101

يا اخوان الكل لام السيدة بدات مزحة وتورطت وكلكو صرتو ملائكة ولا واحد قاللها الحل يا اختي غيري خط التلفون ولا تعودي للحديث مع ذلك الشخص مهما كلف الامر وهو لم يتعرف عليك فهي نزوه عابرة وستمر عليه ولكن الاولى بك ان لا تعودي لمثل هذا العمل وهذه التسليات التي

مصر

2010-04-07 12:14:03

102

مع قلة خبرتىوعزوفى من التعامل مع الاخرين الا انى اقول لهذه السيدة فكرى بطريقة عكسيه اى ان زوج هو الخائن ماذا ستفعلين هل تثرين لكرامتك ام تقولىمعذور بيحب وتتركيه ولو تركك هوالماكدانه سيجد كثيرات لديهم امل فى الحياة وتصبحى انت الخاسرة والخائنة وما ابشعه من

عوضين انا متبرى منك ياعوضين

2010-04-07 12:35:13

103

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا تعليق

2010-04-07 12:37:35

104

السلام عليكم ** إلى تعليق 83 أنت تقول كذبا ما ليس لك به علم فكلماتي هي كلماتي و ليست اقتباسا من أحد عموما لا تعليق فلم أعتد أن أرد على هجوم الآخرين فقد علمتني مدرسة الحياة أن النار إذا لم تجد ما تأكله أكلت نفسها

النار تاكل نفسها اذاى ياعنى

2010-04-07 12:53:56

105

ممكن اوضح اكتر ولا هتزعلوا منى

اه وفيها خوني!!

2010-04-07 13:06:31

106

انت ادري بحالتك تخوني او لا.وبعدين يعني ا ي ظننت في نفسي التقي والعفاف؟؟؟طيب يعني انت كنت تقيه وعفيفه والشطان ضحك عليك\!!!فكري في الطيب الي مش دريان ( طبعا اقصد جوزك بما ان الاتنين طيبيب)...واولادك لما يسالو باباهم انت فين وعملتي اي؟؟فوقي قبل ما يصبح الام

الخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

2010-04-07 13:25:39

107

إلى الأخ الصمت فى زمن الثرثرة والأخ عوضين الخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية وما لا تأخذه كله لا تتركه كله أى أنى أتفق مع الأخ الصمت فى زمن الثرثرة فى كثير مما قاله ولكنى أختلف معه تحديدا فى الجزئية الخاصة بأخلاق الزوج فهو ليس بالتبعية خائن أو غير عفيف وقد

مش هعلق على الموضوع الاساسى

2010-04-07 13:43:56

108

اكيد كل التعليقات ما سبتش حاجة الواحد يقولها لكن هرد على الاخ الطير المسافر اللى بيقول يتجوز ازاى ويامن لوحد ه ازاى هقوله نصيحة واحده اتفى الله فى نفسك اولا يرزقك الله بمن تتقى الله فيك والله اللى عايز ياخد واحده محترمه يكون هو اساسا محترم علشان ربنا بيجا

انت غدره

2010-04-07 13:44:30

109

لنو هو لم يغدر بيك واكيد شف بحياتو بنت لكن مغدر فيك ولا اخذ الفرصه لي يغدر ام انت من اول فرصه غدرتي به

علام بعلام بقى

2010-04-07 14:04:03

110

علمتني الحياة ان اي اهبل وعبيط يرتبلوا كلمتين مزهزهين غير معروفي المصدر يقول علمتني الحياة علمتني الحياة ان فيه بعض الناس يتقال ليهم دا قصر ديل يا ازعر بالشامي علمتني الحياة ان كل ما كان الطبلة فارغة كان صوتها عالي علمتنيالحياة ان النار بتطهر الخبائث

ههههه

2010-04-07 14:15:28

111

حلوة يا عوضين قفشت الزبون لازق حتة حلوة لزوم التطويل بالمسلسل

العزيز ايمن حامد

2010-04-07 14:40:32

112

اهلا بعودتك اخي الفاضل و جعلها الله خاتمة الاحزان . العزيزة شرسة اتابع تعليقاتك المحترمة و الاكثر من رائعة واصلي و الى الامام . تحياتي

شكر .. و تاييد ....

2010-04-07 15:21:11

113

اشكرك يا اخت دينا علي التحية كما اشكر النشيطة شرسه .. و انا متفق معكي في الانسحاب و لكن نختلف في الطريقة ..و ياريت بس تبعته الايميل اللذيذ اللي اقترحته الاخت ياسمينه .. و كتبته انا ..و العاقبه عندكم في المسرات . شوفوا يا جماعة من الاخر كده علاج الاخت

االلهم نعوذ بك من العجز ... و الكسل ..

2010-04-07 15:43:59

114

للاسف بعض المعلقين احيانا لا يجدوا تعليق الا ان يتهموا الغير باتهامات باطلة فمنهم من قال ان زوجها فاسد علشان كده ربنا ابتلاه بزوجه فاسده مثله .. كده من الباب للطاق ..!! و منهم من قال ان 90 ? من المعلقين ( و ناقص يحدد اسماء ..) يدعوا الفضيله و هم لا يعرفو

ااقرب حيطة حرشة

2010-04-07 15:46:08

115

وعليها نقطتين ليمون هتلاقيها ذى العسل بس ادعيلى بس

ماتزعلش يا ابو السيد

2010-04-07 16:07:08

116

اهو كل واحد بيقول ال نفسة فيه كلمتين راحوا ولا جم اهو كلمتين وخلاص وكلة بيألف وفرصة مش هتتعوض

سبحان الله !! لماذا الهجوم على بعضنا بلا مبرر !!!!

2010-04-07 16:11:19

117

هل لابد ان يوضع كل من يرتاد اوتار القلوب .. ليقول كلمه تخفف عن الناس المهم وكله فى ميزان حسناته بالدور فى اختبار قاسى وصعب ؟؟؟؟ لقياس قوة اعصابه ومدى تحمله للسباب وكيف يرد يا ترى بالتى هى احسن ولا بالسباب بالمثل ؟؟؟؟ هل هو بحث سريع متعمد لمعرفة جوهر

سبحان الله !! لماذا الهجوم على بعضنا بلا مبرر !!!!

2010-04-07 16:13:41

118

هل لابد ان يوضع كل من يرتاد اوتار القلوب .. ليقول كلمه تخفف عن الناس المهم وكله فى ميزان حسناته بالدور فى اختبار قاسى وصعب ؟؟؟؟ لقياس قوة اعصابه ومدى تحمله للسباب وكيف يرد يا ترى بالتى هى احسن ولا بالسباب بالمثل ؟؟؟؟ هل هو بحث سريع متعمد لمعرفة جوهر

مسافر ... سوء علي مهلك سوء ...

2010-04-07 16:17:11

119

يا اخ مسافر .. انت تتكلم عن سوء الظن ... اليك هذه المعلومة الصغيرة .. الاخت الفاضلة ليلي بنت سعيد و بمنتهي شجاعة يحسدها عليها الرجال كشفت عن اسمائها المستعارة و هي مداخلة- مشكلة هانم -و غالبا ما تكتب تعليقا علي شخص محدد و تقول .. لفلان ( حسب الاسم ..) ف

سوق الثلاثاء ....

2010-04-07 16:22:18

120

يا محمدين يا اخي انت تعرف جيدا اننا محاسبون علي الفاظنا فما بالك بالاتهامات الباطلة ...الم تسمع قول رسول الله و يحك يا معاذ و هل يكب الناس علي وجوهم في النار الا حصائد السنتهم ...) فالامر يا اخي ليس مجرد كلمتين و بس ...كما لو كنا في سوق الثلاثاء .. كل ح

حاج سيد

2010-04-07 17:13:04

121

كلامك مضبوط ميه الميه بس سوق الثلاثاء ده فين

الحقد

2010-04-07 17:15:32

122

هو سبب كل هذة البلاوى السادات الله يرحمة قال كل حاجة لها علاجها الا الحقد مش لاقيلة علاج وعلى راى اخونا النار بتحرق نفسها للاسف انا لا اعلم الاسم

السيد فوزي عبد السلام !

2010-04-07 18:53:32

123

السلام عليك ! سأخاطبك لأني التمس فيك رجلا كريما وعادلاً وسأحاول ان اكون حيادية كلنا يعرف مسافر شخصية ذات مزاج متقلب او مريضة او ...... وادعوا له من الله ان يجعله انسانا سويا ويكف اذيته عن الغير ! السيد فوزي هنالك بعض الشخصيات النسائية ممن يدخلن ويسبن ويش

خلي الدنيا ترؤؤؤؤؤق

2010-04-07 20:33:22

124

ابو السيد دحنا عايزين نفتح صفحه جديده ونترك الماضي المرير القاسي على قلوبنا واللهي أنا بحترمك أنت والأخت اللى أنت ذكرت أسمها وجميع الأخوة والأخوات نحن أبناء عائله أوتار القلوب مهما حصل بينا خليها على الله ومتحسبهاش " مسروووقة " طب يلا قوام تعال اشرب كا

من تونس

2010-04-07 22:12:50

125

يا ست اسالي اهل الذكر بالرغم ان السؤال شبيه ب: "هل اكفر بالله تعالى!!" يعني لو اجاب اكثر من 50 ? بنعم فهل ستخوني!!!

أرى حجته واهية ... وأنتم ماذا ترون ؟؟؟؟؟

2010-04-07 23:02:17

126

كتب الشاعر الفرنسى " تشارل بودلير " قصيدة عنوانها " فقدان الهالة " يتحدث فيها عن " الهالة " التى تكلل جبين كل " كبير " وكل " محترم " فتمنع صاحبها من فعل " الدنايا " التى يفعلها السوقة والغير محترمين ... ولقد تمنى فى قصيدته أن تسقط عنه هو شخصيا تلك " الهال

الكلمة الطيبة صدقة

2010-04-08 00:08:34

127

السلام عليكم ** جزا الله خير كل من ذكرني بسوء فقد أضاف من إلى رصيدي من حسناته و لكنى لن أدع فرصة للشيطان أن يدخل بيني و بين أخوتي فقد سامحت كل من ذكرني بسوء و أولهم ............ أقول و لا هو عارف ؟؟

محمد عثمان

2010-04-08 00:46:14

128

والله ياعم عندك حق في كل كلمه قلتها فوزي عبدالسلام وسكوربين زعلانين ليه الى على راسه بطحه!!

الحروف

2010-04-08 02:16:19

129

تضايقت كثيرا ساعتها وفكرت فيك وفي عليا التي عرفتها عن قرب وقلت والله من اهذب السيدات واكثرهن احتراما اللاتي مررن على هذا الباب ولا ينسين لأنهن كالبلسم الشافي ينتمين لذلك الشعب العريق وحتى ذلك الرجل قدم شهادة هو خبرها ومسؤول عن قولها ولم يسأ بها لأحد من

قد يكون .. عذر اقبح من ذنب ....

2010-04-08 07:14:59

130

الاخت ( مع الاسم احسن ...) اولا يا اخت يعلم الله اني لم ار هذا التعليق الذي اشرتي اليه و يعلم الله ايضا اني لو رايته ما توانيت عن الرد عليه بما يريجني انا شخصيا .. و دليل ذلك لو راجعتي تعليقاتي ايام سوء العلاقة مع الجزائر .. رددت بما يرضيه ضميري .. و بالح

الي متابع ...

2010-04-08 07:18:32

131

برضه مفيش فايدة ...مش عارف اقولك اييه ... غير انك .........انسان مش كويس ...خليك مختبيء وراء اسمك ...هذا اكثر ما تفعله في حياتك .. الاختباء ...

سوق الثلاثاء

2010-04-08 07:22:46

132

محمدين سوق الثلاثاء .. عندما يختبيء كل من يحمل نفس خبيثة و ضعيفة وراء اسم مستعار .. ثم يقذف الشرفاء بالحجارة .. و يهرب كالقطط المذعورة..و يعتقد انه منتصر .. راجع من تسمي بالمتابع لتعرفهم .. سوء الثلاثاء .. كناية عن الهمجية .. يا اخ محمدين

scorpion

2010-04-08 07:41:41

133

اخي الفاضل .. كلامك كله مضبوط مائة في المائة .. و لكن بصراحة انا شايف انك تري ان من يختبيء وراء اسم مستعار ليقذف بالحجارة و يهرب .(.يجرب ..)الحماقة .. و لكني اراهم (..اصل..) للحماقة .. بل قل عتاة الاجرام ..بل قل قمة الغباء .. لانهم الان تقريبا معروفون ..

العقرب

2010-04-08 08:42:18

134

الشاعر الفرنسى ده كان محترم قووووى

الاخ / الصمت

2010-04-08 08:46:23

135

ياعم قول مين بس ال غلط فيك وزعلك من الاخوة هنا خلى فيك عادةة جميلة قوى اما تزعل من حد لازم تصارحة وتقولة عشان نفسك تبقى صافية من جوة وعشان تقدر تعرف هل ال زعلك يقصد ام لا واذا كان يقصد يبقى لك حق تزعل وتركن منة على جنب واذا كان مش قاصد يبقى خلاص يادار م

ابوالسيد (العنيد)

2010-04-08 08:50:09

136

ال بيدخل بأسامى وهمية مش هيقلك يا ابوالسيد برده وانت مصمم انت عنيد وهو مش هيريحك وانت غاوى تتعب نفسك ، خلاص ال يدخل باى اسم يدخل وخلاص اهم شىء خاطب الطكلام الموجود وخلاص او المحتوى المكتوب لكن كده يا ابن الناس هتتعب قوى فى حياتك لانة مش قدامك هتقوم بمعاقب

احد الاخوة المحترمين

2010-04-08 08:54:35

137

كتب لاحد الاخوات المحترمين وكان فية شد بسيط بينهم كده كلامك غير مقبول بالمرة ...انا شايف انها ماغلطتش فى حاجة لان اسمها عامل جنونة لناس هنا اول مايشوفوا اسمها ال عرفناها بية يحصلهم جنونة فى دماغهم وبعدين هى لم توجة لك اى كلام لازع او جارح وده ال انا ف

مسااافر

2010-04-08 08:57:34

138

سوق على مهلك سوق ... ماشى من غير رخصة وكمان مسرع دى فيها تسعمائة وحبس

صباااح الخيرااات يا ابوعمر افندى

2010-04-08 09:05:52

139

وحشنى والله ايه ياعم انت ماصدقت زوغت ولا العيال ال شبة حبات الرز دول خادوك منا وحشنى منصة اتخاذ القرارات بتاعتك وفنجان بنى تركى مظبوط عليها وبعدين مشروع المشروبات فشل ولا اية نفتح مطعم قلتلك ههههه

الى اخوانى واخواتى ....

2010-04-08 10:31:32

140

الاخ الكريم العقرب اتفق مع نفس رأي حضرتك فى الشاعر تماما ... سبحان الله هل تلحظ معى ان الله تعالى وضع فى كل انسان على ظهر الارض فطرة نقية ترفض الفحش بطبيعتها ولا تقبله بدليل ان المتهجم يقول الالفاظ السوقيه ليس باسمه الحقيقى ولكن ... من خلف جدر .

ابوالسيد

2010-04-08 11:42:41

141

اشمعنا يوم الثلاث ياعنى ماتخليها يوم تانى

مرحبا بالأخوة الأفاضل

2010-04-08 11:49:43

142

ايمن حامد شرفت ونورت محمدين ايوه ياريس دافع عني شويه دى عمنا فوزي حاطتني في دماغه ههههههههههه فوزي تكفى يابو الفوز حطني في قلبك بدل ماتحطني في دماغك هههههههه الأخت بدون اسم احسن أهلا بيك أنت أخت عزيزة مثقفه وطيبه القلب حتى لو عصبتي وزعل

سارة

2010-04-08 12:14:35

143

حاسس انك عضوة بمجلس الشعب (اخوانى واخواتى) وبسم الله وبسم الشعب

محمدين ....

2010-04-08 14:19:20

144

يا عم بلاش الثلاثاء .. تحب نخليها امتي ...!!!.. انت انسان مهذب و لطيف يا محمدين .. انا لا يهمني من يتسمي باسم مستعار و لا غيره المشكلة في تطاوله . و للاسف هم دول ميكروبات و فيرسات الموقع .. ما يجتمع القوم للنقاش الا و تجد (..... ) يدخل باسم مستعار ليرمي ب

ابو السيد

2010-04-08 14:45:39

145

اشكر لك اطراءك بس الجماعة هنا فى محيط اكيد عارفين التعليقات المستفزة للطرف الآخر وبرغم كده بينشروها طب احنا هنعمل اية مفيش غير حرقة الدم والعصبية والضغط والسكر وخلافة طب لية بقى ومفيش فايدة ذى ماقلت انت قبل كده هتلاقى لازم واحد يستفذك وانت مش فى ا

مدينة فاضلة .. حته واحدة ...

2010-04-08 15:14:19

146

يا محمدين انا مش عاوز مدينة فاضلة و لا حاجة عاوز اتعامل مع اشخاص حقيقيون .. صدقني لا يهمني ماذا يقولون .. طالما هم حقيقيون لان الاختلاف وارد جدا بل و مطلوب طالما الهدف واحد اما السب و القذف من وراء اسماء مستعارة فهذه هي الكارثة ...الامر ليس في حاجة الي مد

محمدين..............تـأمر عالراس وعالعين

2010-04-08 16:31:18

147

اذا اعتبرنا ان عدم كتابة الاسم قناع فليس كل من يلبس قناعا يضر الآخر ويكيل له بالسوء "الرك على محتوى المكتوب وليس الاسم المستعار او حتى المعلوم". هناك من يستعمل اسماء مستعارة ليضرب بها أناسا لا يستطيع مواجهتهم ويستفزه تواجدهم بكثرة او كلامهم مع انه بامكان

الأخ العزيز السيد فوزى عبد السلام :

2010-04-08 17:10:23

148

أحييك على يقظتك ولماحيتك فى تعليقك 133 من انه ليس كل من يسب هنا ويتطاول يكون أصلا محترما ويبغى تجربة التدنى لبعض الوقت كما اراد الشاعر " بودلير " ... وأن أسلوب السب والإختباء الذى يصدر منه إنما هو سمة شخصيته وتربيته الأساسيتين والذى ليس فى إمكانه التخلى ع

والله اعلم

2010-04-08 20:05:38

149

ال انا حاسة بصراحة ان مسافر مابيفرقش معاه ومش دفاع عنه ده احساس من كتباتة هنا عايز يحب بيحب على الملأ حتى ولو كانت شخصية افتراضية عايز يقول شعر بيقول شعر مش عايز يشارك فى الموضوع مابيشاركش ولو عايز يهجم على حد هنا او ينتقدة ايه ال هيمنعة باسم

بنت العم سعيد

2010-04-08 20:06:35

150

انتى ال تأمرى

مين الشاعر الي بتحللو دا؟؟

2010-04-08 22:20:23

151

انا مش فاهمه ولا حاجا هوا في اي؟؟؟الاستاذ عمر افندي فين ؟؟ان شاء لله يكون طيب وبخير .

شكر واجب !

2010-04-08 22:25:03

152

اشكر ألأخوات الحبيبات سارة المصرية و ليلى بن سعيد وألأخ الفاضل السيد فوزي عبد السلام ومحمدين و ألأخ المعافى ان شاءالله مسافر و جزاكم الله بكل خير عني و كلامكم على عيني وراسي و سامح الله لكل من اساء بحق شعبنا وموطننا (موطن ألأولياء وألأئمة الصالحين ) .

ok

2010-04-08 22:59:02

153

محمدين بتمون

الله اعلم بعباده

2010-04-09 03:19:54

154

حبيبى ايمن حامد مع خالص تحياتى لحضرتك واحب اطمأن عليك دائما اما بالنسبة لتساؤلاتك فأطمئن ولاتتعب قلبك فالاخوة والمحبة فى الله شىء غالى لايمكن ان يهدر بسهولة عندى ومهما كانت قسوة الرد الا ان حوهرها نبيل ومعدنها اصيل وهذا من اسباب عدم ردى مع خالصء شكرى وتقد

المشكلة الحقيقية

2010-04-09 07:39:53

155

أوردت الأخت الغالية ليلى بن سعيد فى تعليقها 147 أن الأقنعة التى نرتديها فوق وجوهنا هى جزء من شخصياتنا .. ولعله ليس فى ذلك أى مشكلة حقيقية لأن الإنسان له أربعة شخصيات هى : 1- كما يرى حقيقة نفسه 2- كما يود أن تكون عليه نفسه 3- كما يراه الآخرون 4- كما يود أ

كلامى لاخى محمدين

2010-04-09 11:34:25

156

يااستاذى الفاضل تحية لحضرتك لفت نظرى جملة الى احد الاخوة المحترمين وانت تقصدنى بالطبع وانتقادك لى ليس له مايبرره على جملة وحيدة كتبتها لاتحمل اى اساءة لاى احد لااننى اكبر من كل هذا بكثير ومعنى هذه الجملة لاتخص الا صاحبها لان رد فعله لم اتوقعه او اتصوره حت

ألأستاذ ايمن خيري

2010-04-09 16:00:04

157

وغلاوتك يا كبير الوضع هنا اصبح اسوء من ساحة للنزال وحلبة للمصارعة !!! في فكر خاص هنا عايز يغزو كل ألأفكار ويسيطر عالكل والفكر ده عنيد اوي وميهمهش حاجة مهما عملتلو لابيختشي ولا بيكل ولابيمل ومشهقول اكتر من كده بقى ازا انت كنت عايز تستمر هنا اتحمل بقى يايم

اخى / ايمن

2010-04-09 19:26:56

158

اشكرك وانا احبكم واحترمكم ونفسى مفيش شيطان يدخل بينا او بينكم والعقرب والف مبروك على المناسبة السعيدة ودايما المناسبات هل هى مولود او دراشة او شهادة عامة فرحك يفرحنا وزعلك يزعلنا ويا حاج ايمن خيرى وليلى بنت العم سعيد فوق دماغنا الناس المثقفة المح

الأخ العزيز محمدين ... أصيل والله

2010-04-09 21:12:24

159

لقد اثلجت كلماتك صدرى وأؤكد أنك بهذه المشاعر الأخوية الصادقة قد أرسيت دعامة من دعامات العلاقات الإنسانية الطيبة التى نفتقدها جميعا فى زمننا هذا الذى ندفع جميعا صريبة الإنتساب إليه وما أبهظها من ضريبة !!!! أخى العزيز كنت أود أن أحكى عن الواقعة أو الموقف وق

إلى الأعزاء جدا أخى أيمن وأختى ليلى

2010-04-09 21:51:15

160

الإحترام والإعزاز المتبادلين يعطيكما الحق فى أخذ كل منكما على خاطره من اقل سوء فهم حتى لو كان غير مقصود ( وهو فعلا كذلك ) .. عموما ما حدث فى رأيى لا يعدو أن يكون " سحابة صيف " أرى أنها قد إنقشعت ... تحياتى وأطيب تمنياتى

النبيل الجميل

2010-04-09 23:33:14

161

اخى وحبيبى واستاذى scorpion يارب دايما من سعادة الى سعادة فى سعادة بقدر حبى اسأل ربى ان يهبك اكثر ما تتمنى ======================== شقيقتى ليلى لولا غلاوة توقيعك الكريم على نفس الحبيب الغالى ايمن خيرى لما طالب بعودته تعرفين خيرى جيد

تصحيح .. و اعتذار ...

2010-04-10 07:10:44

162

الاخوة .. انا لست ضد من يتخذ اسم مستعار علي الاطلاق .. بدليل اني تحدثت عن اعذار للنساء بصفة عامة ...فلديهن اسباب كثرة .. و لكني ضد من يتخذ اسم مستعار فقط ليسب و يهاجم .. دونما مواجهة صريحة ...فهذا هو المنافق الجبان الذي قصدته .. .. و لو راجعتم تعليقاتي لت

الى *الحقيقة * هههههههههههههه

2010-04-10 08:06:52

163

صدقينى الفكر اللى بتقولى عليه فكر هش لأنه غبى ورزيل ---وهنا وهناك من يستطيع بكل سهولة ويسر كشفه وتعريته والتصدى له ولأصحابه المغاوير المتظاهرين ههههههههههه--- هذه حقيقة فاطمأنى قوى يا *الحقيقة *-- إن استنارة هذه الصفحات امامهم * خط أحمر * يستحيل تجاوزه م

تاني مرة ... شيش بيش ...

2010-04-10 10:14:49

164

الاخت ليلي .. يبدوا اني فعلا شيش بيش .. انا لم اري تعصب في هذه الصفحة ...و مع ذلك رايك انه ( للأسف هناك تعصب ملفت يغلب على هذه الصفحة.) فهل هذا بسبب حالتي .. ام بسبب حساسة زائدة .. منك ..اتمني ان يكون بسبب حالتي .. و العتب علي النظر !!!!

اخوتى / الكبار علما وثقافة

2010-04-10 11:07:01

165

كلامكم كبير تقشعر له الابدان وتعجز كلمات الشكر ان تؤتى ثمارها فية وموقف بسيط كنت اعيشة ايام جامعة كنا شلة اصحاب واصدقاء اكتر من اخوات وكان دايما اى فرد من المجموعة ياخد على خاطرة من فرد آخر يجيلى بحسب اننى اقرب المقربين له يقولى ماتكلموش تانى ده ك

ابوالسيد

2010-04-10 11:15:34

166

ياعم والله عارفين قصدك النبيل وكلامك مضبوط مية فى المية بس ماحدش هينفذة لان ال عايز ينتقد او يسب ويلخبط فى الكلام بيكسف منة بينة وبين نفسة امال اقدام الناس هيقول اسمة حتى ولو افتراضى مش هيقولة طبعا وانت قافلة معاك انة يعترف ده لو جريمة كبرى اخ

فوزي عبد السلام والعقرب

2010-04-10 11:27:38

167

طب تعال نتكلم على المكشوف !!وعلشان متقولش أسماء مستعارة وجبان وكلامك الفاضي اياه --الأخ المحترم جدا محمد عثمان قال وجه نظرة وأنا بتفق معه بنسبه 100 بالمائه -- وأنتم تعتقدون ( مسافر= محمد عثمان )وهذا غير صحيح ولكن ولنفترض صحه أعتقادكم الراجل قال تعليقه وو

يامساااااااااافر

2010-04-10 11:45:27

168

برغم تعليقاتك وبرغم قساوة البعض عليك كان ال عجبنى فيك وهى مش فية نقطة انك مابتغلطش فى حد اه والله بس تعليقك ال نزل دلوقتى شايفك بتغلط فى الناس كنت خليك ذى ما انت وخلاص قول وبدون حلفان ياجماعة دى مش تعليقاتى صدقا ال يصدق منا اهلا وسهلا وال مايصدقش منا

من الاخر ....

2010-04-10 14:31:39

169

مسافر .. وصفتني من قبل بان ظني سيء .. الان ماذا تقول عن نفسك ..!!! اريد ان اقولك لك شيء يا مسافر ..او غيرك ... ثق تماما انا لا يهمني ماذا تقول بل يهمني اني اشعر انك انسان محترم لنفسك قبل احترامك لغيرك ... راجع صورك و اسماءك و صفاتك اللي انت ماشي بيها انت

يا مسافر ... و ناسي هواك ...

2010-04-10 15:00:56

170

بتقول اييه يا بني .. انا اعدت قراءة رسالتك علي رواقة ..لقيتك واقف علي المنبر و بتخطب .. خطبة اليائس ..!! و انشر يا محيط ..!! موضوعاتك كلها مراهقه .. .. مش يقولك لا تزيد عن 22 سنة باي شكل ..!! و كلامك كله خايب لا يعتد به و لكن لي سؤال ... متي تم سب ال

عال جدا و الله ...

2010-04-10 15:11:50

171

اخي محمدين ... هل تصدق اذا قولت لك ان من حولي يحبون جدا طريقتي هذه .. صدقني يا محمدين .. كلما كنت واضح و صريح (في حدود الادب و اللياقة طبعا..)كلما كان افضل للجميع .. و ده هو السبب الرئيسي اللي مش قادر استوعب معاه فكرة الاسماء المستعارة دي اصلا ..فما بالك

هكذا التربية والأخلاق الكريمة والمشاعر الأخوية .. هكذا الإنسان

2010-04-10 15:17:21

172

أخى الحبيب الغالى فارس أوتار القلوب الخلوق أيمن حامد : يسعدنى ويشرفنى أن ألبى نداءك واكتب حروف إسمى على هذه المخاطبة لك التى طالما ودت أن أخطها لك منذ فترة معربا فيها عن شوقى لمداخلاتك وأسلوبك الجميل وافكارك الطيبة وعلاقاتك الأطيب مع الجميع والتى يجب أن ت

حق لا ينازعه فيه أحد :

2010-04-10 17:10:08

173

عليه مراجعة تعليقى رقم 148 فإذا وجد فيه شتما له شخصيا فلا جناح عليه أن يرد الشتم بشتم فهذا حق لا يستطيع أن ينازعه فيه أحد .. أما إذا لم يجد ما يتعلق به شخصيا وأن الكلام عام فعليه أن يعرف أن الكلمة داخل فم الإنسان ملكه ولكنها ما أن تخرج تصبح ملك غيره ولا

النبيل سكوربيون

2010-04-10 20:45:26

174

معقول انت الاستاذ فؤاد حسنى يارجل والله حرام عليك انا عاتب جدا عليك ويكفى من الانترنت قناعا ارجو ان ارى توقيعك ولى سؤال بسيط هل هذه عدوى شملت نوابغ هذا الباب وعلام كل هذا مع اعتراضى الشديد لهذه التصرفات ارجو ان لاتغضب فأنا احبكم واعرف قدرك جيدا وشكرا

يطالب بالإستشهاد باقوال الرسول ( ص ) ويتطاول !!!

2010-04-10 22:34:47

175

مش إنت يا تافه !!!!! إلعب غيرها يا خايب !!! الأسلوب ده تعمله مع السفهاء من أمثالك -- روح ياأهبل استشهد إنت الأول بأقوال الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم بدل ما تستشهد بوردة وبوسى وعابدة ورحيل ونتن ياهو يا روميو زمانك ياعضاض ياغدار يا مسعور -- لا حل امام

هاشم اسم مستعااااار ههههههههه

2010-04-10 23:04:03

176

يابو السيد شفت من اللى يستخدم الأسماء المستعاره هههههههه وأنا متاكد أن هاشم دى وحده ست من شله الأصدقاء ههههههههه ايه ياست هاشم هوا كلامي زعلاك في ايه لا يكون أنتي وحده من الهشك بشك ههههههههههه

يامسااااااااافر

2010-04-11 00:59:33

177

ده انت شكلك مخنوق منه على الاخر هههههههههه هشك بشك--خليك شيك-من فضلك خليني اراعيك--ده بيدي انا باسقيك هشك بشك--خليك شيك ههههههه

مسافر .. اخى الذى لم اعد أعرفه

2010-04-11 01:22:10

178

ملامحه تغيرت كثيرا رغم اختلافى الفكرى الدائم مع افكاره الا انى لا انكر انى كنت احبه واجل فيه شيما فى غاية الروعة (فضيلة الاعتذار ) وادب الحوار حتى مع من يتطاول عليه رغم انه وللحقيقة والانصاف كان يستحق ذلك (احيانا ) لكنه لم يكن يقا

بل استاذى .. واتشرف بل وافاخر

2010-04-11 01:38:08

179

اخى وحبيبى واستاذى الغالى -----((فؤاد حسنى ))------- لو حاولت الف مرة ان ارسم نفسى امامك على ورقة لما ظهرت انا فى الالف مرة سوى تلميذ ضئيل ينحنى بحب وأجلال الى استاذ عملاق شامخ وقور ---------------- اخى الحبيب ان كان للروعه عنوان فه

الفرق شاسع بعرض البحار والمحيطات !!!

2010-04-11 06:43:13

180

هو : بعبارة غير مسئولة مسح " تاريخا " ... وأنت أيها البلسم الشافى أيمن حامد : بعبارة حب أعدت " الإعتبار " ... ويحضرنى هنا سؤال : هل يمكن أن يتم تدشين سفينة رائعة دون أن يتم بنائها أصلا فى أحد الترسانات العريقة ؟؟ إننى أراك أخى الغالى تقوم دوما - بخصالك ال

أيمانان وثالثهما ناجى

2010-04-11 06:55:11

181

الغالى أيمن حامد .. الغالى أيمن خيرى .. الغالى مهدى ناجى .. الحروف تتشابك فى خضم المشاعر الفياضة .. لكم كل حبى وتقديرى

ابوالسيد المحترم

2010-04-11 07:20:13

182

انا موافق وكا منا يحب الصرااحة والوضوح وانا كذلك صراحتى الدائمة بتزعل منى ناس كتير ولكنى اتعودت على ذلك وتربيت على ذلك تمام فالبتالى انا متفق معاك وفى رايك بس انا بقول لك نفترض انك اتعاملت مجبرا مع شخصية مش عجباك هلى ستقوم بمعاركتها بس ده السؤال ....

كلام يوسفي النكهة

2010-04-11 12:47:25

183

عبارة يوسف الصغير اجدها في محلها في بعض المواقف لكن بت أرى أن التزام الصمت أجدى وأسلم. فلا فائدة من التكرار لمن يبت أسوء النيات. تحياتي للأعزاء والعزيزات.. وللعزيز العزيز العزيز فؤاد.وشكرا

ترحيب كبير خاص للأخ الغالي فـؤاد حسنـي

2010-04-11 13:23:59

184

اخي الغالي حمدا لله على سلامتك ورجوعك هنا اشتقنا لنصائحك و روشيتاتك الناتورال ههههههههه و اترجاك يا اخي تجاهل كل المهاترات اللاطائل منها و اعزم على ان لاتترك هذا الباب كرمال اصحاب القلوب المكروبة ونتمنى عودة ألأخ الغالي محمود سامي والحبيبة ليلى بن سعيد ..

الدنيا بخير ما دام فيها الورد والفل والياسمين

2010-04-11 14:49:56

185

الأخت الرائعة أزهار أم ياسمين : والله إسم على مسمى .. ترحيبك الجزل يشع نقاءا زكيا بنقاء الزهور وروائحها الزكية التى خلقها الله فأبدع خلقه .. كلنا يعرف قول الشاعر : كن جميلا ترى الوجود جميلا فلا شك أن جمال كلماتك وصدقها إنما تدل على جمال شخصك ونبل صفاتك وس

الأخ أيمن حامد

2010-04-11 15:32:30

186

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أخي أيمن أشكرك على المداخله الطيبه وكلماتك الأخويةالحنونة في باطنها القاسية في ظاهرها --ونشاءلله سوفء أخذ بالشطر الأخير من نصيحتك .. "أوسافر تاركا ذكرى طيبة وصورة أفضل في قلوب ونفوس أخوانك " ولكن قبل المغادرة نهائيا نفسي

ازهار ام ياسمين ام سكر النبات البنات

مصر العظيمة
2010-04-11 22:23:26

187

اشكرك واحييكى تحية عطرة وانتى ال سكرة وشربتاتة خالص ومش عارف ااقولك ايه انت ست طيبة ومحترمة ودمك شربات وقلبك ابيض ذى الفل ربنا يبارك لكى فى نفسك واولادك وتحياتى لهم جميعا

أخى مسافر ( الرومانسى المقنع هههههه )

2010-04-12 00:37:18

188

لعلك تلاحظ معى أن الخلافات التى تحدث بين المعلقين والمعلقات لا بد أن يبدأها احدهم بشتم أو تحقير الآخر هكذا فجأة بدون مقدمات وبدون أى مبرر منطقى فلا يسع الذى وقعت فى حقه الإهانة إلا أن يرد الصاع صاعين وهذا منطقى جدا فالعين بالعين والسن بالسن والبادى أظلم إ

مسافر .. حبا فيك وحرصا عليك

2010-04-12 01:00:48

189

--------------- اخى الكريم تقول (( قلت في نفسي طيب بماأنهم يظنون بي السوء فليكن " لن اخيب ظنهم بي " )) ويقول الرسول صلى الله عليه وسلم: " لا يكن أحدكم إمعة يقول: إن أحسن الناس أحسنت، وإن أساءوا أسأت، ولكن وطنوا أنفسكم إن أحسن الناس أن تحسنوا، وإن

بسم الله الرحمن الرحيم

2010-04-12 09:02:23

190

تحية حب واحترام الي أيمن حامد و فواد حسني --- العتاب --- فعلا لما نحب شخصا ماأخا أو صديقا أوحبيبا,ولما تصطدم أفكارنا وآراونا فتختلف أفعالنا فلا يروق ذلك لأنفسنا نفتح باب العتاب لعنبر عن مالم نستحسنه وماآلامنا وأغضبنا منه,واذا كان طبعا من نعاتبه يكن حبا

نداء لا يمكن إغفاله ..................

2010-04-12 09:18:02

191

((( ياليت تسامحى من قلبك الأبيض )))الغالى أيمن حامد والغالى أيمن خيرى : هذا النداء صادر عن الأخ مسافر وموجه إلى الأخت الغالية على الجميع ليلى بن سعيد --- أرجو أن نتوجه ثلاثتنا ومن ينضم إلينا من الأخوة والأخوات الكرام إليها بأمل إستجابتها لهذا الندا وعفا ا

وحدك تكفي

2010-04-12 13:42:49

192

لن أردك بخفي حنين يا أعز الناس. مع أنني لا أكن لزاده الخيال أي شيء سوى أنني أتجنبه. مسامح يا مسافر في ما قلته لأن الوسيط ههههههه أعتبره أنا- وكأن أنا توسط لأنا- لكن ليس باستطاعتي أن أعود نحوك كما كنت لسبب بسيط أنني عرفت وجها آخر لك -وسأكون كاذبة ان قل

لقد صدقتى :

2010-04-12 16:41:17

193

حقا .. فإن طعنة العدو تصيب الظهر أما طعنة الصديق فتصيب القلب ..واعلم جيدا مشقة التسامح .. كما أعلم جيدا أنك أدها وأدود .. ولقد سامحتى ولم تكتبى إسمك فمنحتى الفرصة لى لأن أخطه بيدى وهذا يسعدنى وسوف يسعدنا أكثر أن تكتبيه بعد ذلك بنفسك .. فالتعليقات بدون حرو

نفسى اعرف

2010-04-12 22:37:59

194

يعنى ايه يرجع بخفى حنين ؟ هل الموصوع فيه اشباح وخلافه ؟؟ والف تحية لك وشكر

الأخت الكريمة ليلى بن سعيد

2010-04-12 23:41:27

195

شكرا على تسامحك وتغاضيك والمسامح كريم وأنا أعتذرلك عن الأساءة نحن بشر لسنا ملائكة معصومين عن الخطاء--وكنت أتمنى أن عفوك وتسامحك كان لوجة الله تعالى وليسء من أجل خاطر الأخ فواد مع شكري وتقديري له فالعفو لوجه الله تسمو بصاحبها الي درجه تجعلة يتجاوز عن الاسا

شهادة حق ... بحق الاستاذ محمد عثمان من مصر ..........

2010-04-13 00:15:56

196

أشهد الله العظيم ان الاستاذ محمد عثمان من مصر ... هو من اكثر الشخصيات المحترمة التى اقدرها واعتبرها اخ لى لم تلده امى ...... اخوة فى الاسلام والايمان لما تحمله كتاباته الواعية والمثقفة فى دفاعه عن ديننا الحبيب على صفحات محيط وعن نقاب اخواته المسلمات ود

مفيش اشباح .. علينا الحكى وعليك الإستنتاج

2010-04-13 07:10:33

197

كان حنين إسكافيا يصنع الخفاف، جاءه أعرابيّ ليشتري منه خفّين. أطال الأعرابيّ المساومة حتى ضايق حنينا وانصرف من غير أن يشتري الخفين، فغضب حنين منه واسرع إلى المكان الذي سيمر منه الأعرابيّ، ووضع أحد الخفين وسط الطّريق، والقى الخف الآخر في مكان أبعد قليلا

ألم تقل نحن بشر ولسنا ملائكة ؟؟!!

2010-04-13 07:44:05

198

أخى مسافر : الأخت الفاضلة ليلى قالت لك فى نهاية تعليقها " عفا الله عما سلف " رغم ما فى نفسها من مرارة طعنة الصديق .. تعاتبها عن هذا الشعور وأنت الذى تقول : نحن بشر ولسنا ملائكة !!!! هذا من ناحية والأخرى هى لم تقل أن مسامحتها لك من أجل خاطرى ولكنها قالت بم

الاخ فؤاد حسنى

2010-04-13 11:46:59

199

ألاحظ كثيرا كلمة .....لا يجب ان نبتلع الاهانة فى صمت ونسكت !!!!! قلتها حضرتك مرة والاخت ليلى بن سعيد مرة وكأن الاصل اننا نسكت ثم نسكت ثم نسكت وان لم يرتدع من يسبنا فوجب علينا ايضا ان نسب نحن الاخرين وان نرد الصاع صاعين !!! هل تذكر موقف سيدنا ابو بكر

نســـــــــرين ميــــــــــــــن ؟

2010-04-13 12:38:37

200

انا مش شايف لها اي تعليق هي فعلا الشخصية ديه موجوده ولا بس في خيالو هـاااااااا ؟

هل اخون زوجى اجيبونى

2010-04-13 12:47:31

201

اولا ارسل سلامى الشخصر الى السيدة سارة المصرية التى كثيرا ما تحاملت عليها فى تعليقاتى ولكن الان اصبحت اكن لها كل الاحترام وتحياتى الى كل السادة المعلقين وعلى الرغم اننى مش على ديانتك ياسيدتى سارة لكن تحملينى قليلا ان تلك السيدة صاحبة المشكلة بلاشك

ســارة والتسـامح !

2010-04-13 13:04:13

202

اليشوف كلامك ده عن التسامح بيستغرب اوي على كلامك وتعليقاتك الي كانت تنزل الواحد وره التاني في مشكلة جوزي يسيء معاملتي ونتي كده نازلة سلخ في صاحبتها ! يا ستي المشكلة دية تصفية حسابات وبس وليخطيء لازم يتعاقب عشان ميعدهاش تاني احنا هنا مش في غابة القوي من

عائدون...بأذن الله تعالى

2010-04-13 14:10:35

203

ما أقدر أردكم يا أطيب الناس أبشرو تحية الي ........ الأخت المومنة سارة المصرية الأخت الفاضلة ليلى بن سعيد الأخ الأنيق فواد حسني الأخ المعلم محمدين ---------------------------- الي هااا والله أنا زيك مابعرف عن شخصية نسرين اي حاكة لكن نتمنى لك التوف

توضيح

2010-04-13 14:54:29

204

أولا مثل ما جاء في شهادة سارة السيد محمد عثمان هو مصري من أتباع ابن تيمية هههههه+بهزر+ أعرفه جيدا وتناقشت معه كثيرا بالماضي وللأمانة مع أننا نختلف كثيرا- حتى انني قلت له لو لم يجمعنا هذا الفضاء ما اجتمعنا أنا وانت أبدا-الا أنه انسان مثقف ربما دارس تاريخ أ

إلى الكريمتين: سارة وليلى .

0
2010-04-13 18:32:22

205

الأخت الفاضلة سارة شهادتك تاج على رأسي، أشكرك عليها كثيرا، ليس لأنها وردت في ميدان الدفاع عني لأنني لا أهتم بهكذا ميادين ولا أهتم بالخلاف مع الأشخاص ففيه إهدار للوقت والجهد وابتعاد بالحوار عن القضية الأم إلى أخواتها وأبناء خالاتها من القضايا الصغار كما ف

ليس بالسب ولكن بالإرتقاء

2010-04-13 19:19:59

206

الأخت العزيزة سارة المصرية : كلامك عن التسامح جميل جدا ونوافق عليه وليس هناك خلاف على ذلك أما بالنسبة لرد الصاع صاعين فهو كما جاء فى عنوان هذا التعليق حتى إسألى الأخ العائد مسافر ... لك كل الشكر والتقدير

يااااااا فناااانيييين ؟

2010-04-13 20:40:42

207

ايه ياجماعه أنتم مش واخذين بالكم ؟ أغنية " خليك هنا خليك بلاش تفارق" تبع الفنانة وردة الجزائرية مش تبع الفنانة ميادة الحناوي لقد حدث اللتباس و سقط سهوا أنا أسف --------------------------------- الفناة ميادة الحناوي " تغيب تغيب " تغيب تغيب تغ

مسافرى - صباح الخير

2010-04-14 08:21:27

208

بحب الأغانى اوى اللى انت بتكتبهالى واحب اقولك انا عندى نفس الشعور - ثانك يو بيبى - بااااى

تانى يا نسرين ؟

2010-04-14 12:21:52

209

حرام عليكى يابنتى .. إنتبهى لدراستك وبلاش تنزلى للمستوى ده !! انتى ما بتسمعيش الكلام ليه ؟ ربنا يهديكى -- وانت يا مسافر ربنا يهديك -- انت مش عندك بنات ؟؟؟

ماما وهيبة

2010-04-14 14:54:09

210

شكرا لك على النصيحة والله يستر على بنات المسلمين جميعا وتعالى نتكلم بصراحة عن نسرين 1- يعتقد البعض أن نسرين ده راجل مش وحده ست جواب: اذا كان راجل الله يسامحه بالدنيا والآخرة 2- يعتقد البعض أن نسرين من خيال مسافر يعني أنا أكتب باسم نسرين وبرد على نفس

To Mesi

2010-04-14 16:24:53

211

I mean I do not understand A Magen You would remain with the Magen- I do not want to know you- Baaai

الي الغالية نسرين

2010-04-14 19:18:01

212

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم --نسرين أنت فاهمة كلامي غلط أنا كنت أتكلم مع الأخت وهيبة بالعموم يعني ماكنت أقصدك أنتي بكلامي.......... نسرين أنا أقدرك وأحترمك -- نسرين أنا بحب الست اللى تبدا بالتعارف نوعية" السهل الممتنع " زيك يعني اللى تعمل علاقة ع

الى ...

2010-04-14 19:53:02

213

الى .. بواسطة واحد بيحب موقع محيط المحترم تأمل يا اخ الانسانية معى هذه ايات من قراّنى ومعتقدى الذى اطبقه واقع فى حياتى كمسلمة وهكذا ينبغى على كل مسلم ان يعلم ان الله تعالى خلقنا مختلفين وعلى كل منا احترام الاخر و ادميته ((( ...يَقُول اللَّه تَعَالَ

To Dear Nasreen

2010-04-14 20:44:29

214

I’M Sorry Please Forgive Meeeeeee

الضمائر

2010-04-14 21:06:40

215

مش المهم غرضها هى ايه المهم انت غرضك ايه منها ؟؟ المهم انت زى ابنى وانا مش حاعاتبك اكتر من كدة

ماما وهيبة...... الضمائر

2010-04-15 01:02:11

216

لا يعلم الغيب الا الله العلى القدير ولا نزكي أنفسنا ولكن أقول أنا بحب اللى يحبني يعني نسرين هي من بدا العلاقة وراهنت على أخلاق مسافر وقد كسبت الرهان وأنا لن أخيب ظنها فيني نشاءلله حتى لو محصل نصيب سوف أكون في خدمتها طول عمري كاأخت لم تلدها أمي مثلها مثل أ

ازاى يعنى ؟؟؟؟؟!!!!!!!

2010-04-16 20:54:42

217

يا مسافر انت بتقول انك حتخدم نسرين طول عمرك ( يا طويل العمر ) ممكن نعرف بقى ازاى ؟؟ ههه

هاهاهاهاهاها

2010-04-16 21:39:34

218

مش هارد عليك ياهاهاهاهاهاها

عدم الرد !!

2010-04-17 09:08:05

219

قصر ديل يا * أزعر * هههههههههه

حد يغهمنى اكون شاكرة

2010-04-21 19:08:08

220

يعنى ايه ازعر ؟؟؟؟

أزعر

2010-04-22 03:01:26

221

معناها صايع.

ازعر معناها دمه خفيف

2010-05-01 12:12:20

222

يبقى المعنى بالمصرى واللبنانى * صايع دمه خفيف * ههههههههههه

حسبى اللع ونعمه الوكيل

مصر
2010-07-30 00:14:59

223

اذا كان الانسان بيغفل وينام فرب العبادى لا يغفل ولا ينام اتقى الله مش عارفه اذاى الانسانه بتقدر تبص فى عين زوجها وهيه خاينه له حتى لو عن طريق التليفون اسمها خيانه ايضا اذاى وبينك وبين ربك بتقدر تركعى وتسجدى وانتى خائنه دى مش صياعه داه استهتار وجهل فى امور

وربك الغفور ذو الرحمة

2010-10-03 15:55:54

224

كل ابن آدم خطاء، وخير الخطائين التوابون

شارك قلبك وعقلك معا

2010-11-13 19:10:59

225

ياجماعة احب اقول تعليق محدش يهين الانسانه دى هيه متستحقش منكم الاهانة محدش ليه جمايل وحق عليها يديلو الفرصة انة يهنها ابدا انا شايف ان اللى ممكن تخون شخص تقدر تخون شخص تانى ومهم اخلصة لفترة ممكن تستعيد ذكريتها الاولى ونصيحة منى لنسرين اثبتى الولاء لزوجك و

ياهو

مصر
2012-07-14 05:38:28

226